13 Haziran 2018 Çarşamba

KARTOPU Hareketinin Teşekkül Tarzı ve Faaliyet Biçimi (Platform, Dernek, Topluluk, Hareket, İnisiyatif, Vakıf, Siyasi Parti vb..) Hakkında Hukuki Mütalâa

PLATFORM: 
5253 Sayılı Dernekler Kanunu Madde: 2/f, 25 ve Dernekler Yönetmeliği Madde: 94
Dernekler, amaçları ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, kendi aralarında veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere ve yetkili organların kararı ile platformlar oluşturabileceklerdir.
Bu kararda ayrıca platformu oluşturan kuruluşları temsille görevlendirilecek kişi veya kişilerde belirlenir. Platformun faaliyete başlayabilmesi için, sivil toplum kuruluşlarının yetkili organlarının belirlediği temsilciler tarafından bir mutabakat tutanağı düzenlenir. Bu tutanakta;
a) Platformun oluşturulma amacı,
b) Çalışmaların yürütüleceği yerleşim yeri,
c) Yönetim grubu üyeleri ve koordinatörünün isimleri belirtilir.
Oluşturulan platformların mülki idare amirliğine bildirilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak, derneklerin her yıl verecekleri beyannamelerinde katıldıkları platformlar ile ilgili bilgileri eksiksiz olarak belirtmeleri gerekmektedir. (Ankara Dernekler İl Müdürlüğü)
Platform, Konsey gibi isimlerle dernek kurulması yasaklandı
Gezi Parkı direnişinin ardından ‘Platform’, ‘Konsey’ gibi isimlerle dernek kurulmasının yasaklandığı ortaya çıktı. (Cumhuriyet.com.tr / 02 Nisan 2014 Çarşamba)
İstanbul Valiliği, derneğin amacını aşan anlamların yüklenmesine sebep olacak kelimelerin anlam ve algı karmaşasına sebep olduğu gerekçesiyle, Dernekler Dairesi Başkanlığı’nın böyle bir uygulamaya gittiğini bildirdi. Gezi Direnişinin ardından dernek kurmak isteyenler İl Dernekler Müdürlüğü’ne yapılan başvuruda ‘Platform’ ismini kullanamayacakları uyarısıyla karşılaştı. Konuyla ilgili İstanbul İl Dernekler Müdürlüğü’nden açıklama geldi.
DERNEKLER AMACINI AŞIYORMUŞ
Vali Yardımcısı Günay Özdemir’in yazılı olarak yaptığı açıklamada, “5253 Sayılı Dernekler Kanunu’nun 4. maddesi (a) bendinde derneğin adı ve merkezinin tüzüğünde belirtilmesinin zorunlu olduğu düzenlenmiştir. Uygulama yeni olmayıp, Dernekler Dairesi Başkanlığı’nın 29.07.2013 tarihli yazıları ile dernek isimlerinin dernek tüzel kişiliği dışında farklı hukuki kişileri çağrıştıracak ve derneğin ismine amacını aşan anlamlar yüklenmesine sebep olacak(akademi, enstitü, oda, kurum, platform, konsey (v.b) kelimelerin kullanılmaması öngörülmüştür. Bu kapsamda kanunlarla kurulması öngörülen çeşitli tüzel kişiliklerin hukuki statüleri ile dernek tüzel kişiliğinin hukuki statüsünün birbirine karışmaması, toplumda bu şekilde oluşmuş veya oluşacak olan anlam ve algı karmaşasının önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.” ifadeleri kullanıldı.
SİYASİ PARTİ:
KANUN NUMARASI: 2820 Sayı ve 22.04.1983 Kabul Tarihli-Resmi Gazete: 24.04.1983/18027
TANIMI: Siyasi partiler, Anayasa ve kanunlara uygun olarak; milletvekili ve mahalli idareler seçimleri yoluyla, tüzük ve programlarında belirlenen görüşler doğrultusunda çalışmaları ve açık propagandaları ile milli iradenin oluşmasını sağlayarak demokratik bir Devlet ve toplum düzeni içinde ülkenin çağdaş medeniyet seviyesine ulaşması amacını güden ve ülke çapında faaliyet göstermek üzere teşkilatlanan tüzel kişiliğe sahip kuruluşlardır.
NİTELİĞİ: Siyasi partiler, demokratik siyasi hayatın vazgeçilmez unsurlarıdır. Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı olarak çalışırlar.
SİYASİ PARTİ KURMA HAKKI: Vatandaşlar siyasi parti kurma hakkına sahiptirler. Siyasi partiler, Anayasa ve kanunlar çerçevesinde, önceden izin almaksızın serbestçe kurulabilirler.
SİYASİ PARTİYE ÜYE OLMA VE ÜYELİKTEN ÇEKİLME HAKKI: 2820 sayılı Siyasi Partiler kanununun 6.ıncı maddesi gereğince; “ Her Türk vatandaşı, kanunda ve parti tüzüğünde gösterilen şartlara ve usullere göre siyasi partilere üye olma ve dilediği anda üyelikten çekilme hakkına sahiptir. Kimse, aynı zamanda birden fazla siyasi partinin üyesi olamaz, aksi halde üyelik sıfatı bu siyasi partilerin hepsinde birden sona ermiş sayılır. Kimse, bir partinin birden fazla teşkilat birimine üye kaydolamaz, aksi halde son kayıt tarihinden önce yapılmış olan üyelik kayıtları geçersizdir.”
SİYASİ PARTİ NASIL KURULUR:
2820 sayılı siyasi partiler kanununun 8. Maddesi gereğince: “Siyasi partiler, partiye üye olma yeterliliğine sahip en az otuz kişi tarafından kurulur. Bu kişilerin Türk vatandaşı olması zorunludur. Siyasi partinin genel merkezinin Ankara’da bulunması gereklidir. Siyasi Partiler bildirimle kurulur. Bildirim; İçişleri Bakanlığı’na yapılır. Bildirimde, kurulacak siyasi partinin adı, genel merkez adresi, kurucuların adı, soyadı, doğum yeri ve tarihi, öğrenim durumları, meslek ve sanatlarıyla ikametgâhlarının belirtilmesi ve bu bildirimin bütün kurucular tarafından imzalanması ve bildirime beşer adet olmak üzere kurucuların nüfus cüzdan kayıt örnekleri, adli sicil belgeleri ve kurucuların ayrı ayrı düzenledikleri siyasi parti kurucusu olabilme şartlarını taşıdıklarını belirten imzalı beyannameler ile kurcular tarafından imzalanmış parti tüzüğü ve programının eklenmesi şarttır.İçişleri Bakanlığı, bildirimin ekli belgelerle birlikte yapıldığı anda bir alındı belgesi verir ve kuruluş bildirisi ile alındı belgesinin onaylı birer örneği ekli belgelerle birlikte üç gün içinde Cumhuriyet Başsavcılığı ile Anayasa Mahkemesine gönderir. Siyasi Partilerin teşkilatı: merkez organları ile il, ilçe ve belde teşkilatlarından; TBMM grubu ile il genel meclisi ve belediye meclisi guruplarından oluşur. Siyasi partiler ayrıca isterlerse kadın kolu ve benzeri organlar oluşturabilir.” 2820 Sayılı Siyasi Partiler kanunu 10 kısım adı altında 124 madde ve 23 geçici maddeden oluşmaktadır.
ANAYASA, Madde: 68 (Değişik: 23.07.1995 – 4121/6. Madde)
a) Vatandaşlar, Siyasi Parti kurma ve usulüne göre partilere girme ve partilerden ayrılma hakkına sahiptirler. Parti Üyesi olabilmek için on sekiz yaşını doldurmuş olmak gerekir.
b) SİYASİ PARTİLER, ÖNCEDEN İZİN ALMADAN KURULURLAR VE ANAYASA VE KANUN HÜKÜMLERİ İÇERİSİNDE FAALİYETLERİNİ SÜRDÜRÜRLER.
SONUÇ VE MÜTALÂA:
1. Plâtform kurulabilmesi için, önce Dernek veya Vakıf gibi “tüzel kişiliği haiz kurum” olmak gerekir.
2. Dernek, Vakıf, Kooperatif ve Sendikalar “kuruluş amaçlarında yazılı ve idarece onaylı” (Ana Sözleşme ve/veya Tüzüklerinde yar alan) faaliyet alan ve kapsamı dışına çıkamazlar.
3. Siyasi Partiler “KURULUŞ ÇALIŞMALARI” yönünden hiçbir takip, kontrol, denetim, usul veya esasa tabi değildir. Serbestçe kuruluş ve hazırlık çalışmalarını yapar, kanunda öngörülen Tüzük-Program ve sair işlemleri (EN AZ 30 KURUCU ÜYE) tamam olduğunda da İçişleri akanlığına “KURULUŞ BİLDİRİMİ / DİLEKÇESİ” ve eklerini verdikleri andan itibaren tüzel kişilik kazanır ve resmen faaliyete geçerler.
KAMUTAY
Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), 23 Nisan 1920’de Osmanlı Devleti’nin itilâf devletleri’nce işgali sırasında direniş gösteren Türk Milleti’nin oluşturduğu irade ile kurulan Asli Kurucu İktidar ve bu iradenin sahibi olan Türk Milleti’nin Anayasa ile verdiği yetki ile Yasdama görevi yapan: Türkiye Cumhuriyeti’nin Anayasal Devlet organıdır. “Egemenlik Kayıtsız Şartsız Milletindir” ilkesi Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin varoluşunun temel dayanağını oluşturur. AYRICA; Bir bütün olarak TBMM ve özellikle “TBMM Genel Kurulu” anlamına gelir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder